Sound of the Sixties Top 40 (deel 5) - Sound of the Sixties Zoetermeer
Sound of the Sixties Top 40 (deel 5) - Sound of the Sixties Zoetermeer
1646
post-template-default,single,single-post,postid-1646,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

Sound of the Sixties Top 40 (deel 5)

John van Alff is er al bij sinds het prille begin van de Sound of the Sixties in Zoetermeer en staat ook op 1 april weer achter de draaitafels. Dit zijn volgens hem de beste songs gedraaid tijdens 148 Sound of the Sixties-avonden. De meest aangevraagde, meest gedraaide en meest meegezongen klassiekers op een rij.

 

 

10. Chubby Checker – The Twist


Schrijvers:
Hank Ballard
Producers: Karl Mann
Releasedatum: augustus 1960

“The Twist” begon als een B-kant voor Ballard and the Midnighters in 1958. Maar in 1960 werd het nummer ontdekt door voormalig kippenplukker (!) Chubby Checker. “Going crazy is what I was looking for — where the music is so good you lose control,” zei Checker. “ ’The Twist’ did that.” Het succes zat ‘m natuurlijk vooral ook in de dans zelf, zo eenvoudig en aanstekelijk dat iedereen mee kan doen. De Twist werd daarmee de eerste en de ultieme ‘dance craze’ van de jaren 60.

 

 

 

9. Peter Koelewijn – Kom van dat dak af


Schrijvers:
Peter Koelewijn
Producers: Peter Koelewijn
Releasedatum: januari 1960

Koelewijn: “Die titel komt van mijn broers. Die hadden de leukigheid om op straat ineens hardop “Hé !” te roepen. Als dan iemand vóór hen om zag, keken zij naar boven of er iets interessants op de daken te zien was.”

 

 

 

8. Dion- The Wanderer

 

Schrijvers: Ernie Maresca
Producers: Gene Schwartz
Releasedatum: december 1961

Dion DiMucci’s hit was eigenlijk een B kant van de single “The Majestic,” totdat DJs massaal het plaatje omkeerden. De hoofdpersoon uit het nummer draagt tattoos van meerdere vriendinnen op z’n armen. “You say to a chick, ‘Stay away from that guy,’ zei Dion in 1976, toen “The Wanderer” opnieuw een hit werd. “And she would say, ‘What guy?’ Chicks loved a rebel.”

 

 

 

7. Swinging Soul Machine – Spooky’s day off

 

Schrijvers: Paul Vink
Producers: Jaap Eggermont
Releasedatum: januari 1969

Swinging Soul Machine was een Rotterdamse soulband met zanger Iwan ‘Spooky’ Groeneveld. Dit nummer was feitelijk de B-kant van hun single met op de A-kant het nummer Nobody Wants You. Tijdens de opnamesessies nam zanger Spooky één vrije dag. Het die dag opgenomen instrumentale ‘Spooky’s Day’s Off’ stond in 1969 veertien weken in de top 40.

 

 

 

6. Four Tops – It’s the same old song

 

Schrijvers: Holland–Dozier–Holland
Producers: Holland–Dozier–Holland
Releasedatum: juli 1965

Bandlid Abdul “Duke” Fakir:“Lamont Dozier en ik luisterden naar de radio. We waren allebei een beetje aangeschoten en hij was constant van zender aan het wisselen. Hij zei: ‘Het klinkt echt allemaal als ‘The same old song’.  En toen zei hij: “Wacht eens even.” Hij nam “I Can’t Help Myself (Sugar Pie Honey Bunch)” en draaide de akkoorden om. We gingen we naar de studio en namen het nummer op, drukten zo snel mogelijk de singles en de volgende dag waren 1500 exemplaren bezorgd bij DJ’s door het hele land.”

Luister trouwens nog eens goed naar de belangrijkste instrumentale riff. Die heeft wel heel veel gelijkenis met ‘Under my thumb’ van de Rolling Stones, dat een jaar later uitkwam.

 

 

 

5. Rolling Stones – Paint it black

 

Schrijvers: Mick Jagger, Keith Richards
Producers: Andrew Loog Oldham
Releasedatum: mei 1966

Brian Jones plukte de dreigende sitar melodie tijdens de studiosessies in L.A. in 1966. Bill Wyman voegde later een klezmer-achtig orgel toe; studiolegende Jack Nitzsche speelt piano in gypsy-stijl. “Brian had het spelen op de gitaar eigenlijk opgegeven op dat moment,” zei Keith Richards. “Als er een ander instrument in de buurt was, dan was hij in staat om er iets bijzonders uit te krijgen. Het gaf de Stones een heel palet aan nieuwe kleuren.”

 

 

 

4. The Isley Brothers – Shout

 

Schrijvers: Rudolph Isley, Ronald Isley, O’Kelly Isley
Producers: Hugo & Luigi
Releasedatum: augustus 1959

The Isley Brothers, O’Kelly, Ronald en Rudolph, schreven Shout in 1959 tijdens een optreden. Midden in hun versie van Lonely Teardrops van Jackie Wilson riep Ronald: “Well, you make me wanna shout”. Zijn twee broers reageerden direct, en er ontstond een spontane call-and-response-improvisatie op het podium. De drie broers kenden deze vorm goed van de kerkkoren waarin ze in hun jeugd hadden gezongen. Het publiek was enthousiast. Hun platenbaas, Howard Bloom, vond dat ze het nummer als single moesten uitbrengen. Het succes was echter niet zo groot als verwacht. Dat kwam pas deze versie van The Trammps. Ze bouwden het nummer om tot een discofeest.

 

 

 

 

3. Diana Ross & The Supremes – Medley

 

The Supremes waren het uithangbord van de Motown sound. Ze hadden fantastische looks en geweldige songs en muzikanten om mee te werken. “Where Did Our Love Go,” “Baby Love,” “Come See About Me,” “Stop! In the Name of Love,” “I Hear a Symphony” — we realiseren ons nu dat het stuk voor stuk meesterwerkjes zijn. Zelfs de intro’s waren bij deze nummers een onvergetelijk stukje muziek op zichzelf. Maar at-the-end-of-the-day, boven alles, was er die stem die kippenvel opriep. Diana Ross had zo’n charismatische dwingende aanwezigheid dat ze alle harten voor zich won. Als ze zong: “Where did our love go?” klonk het ze alsof ze smeekte.

 

 

 

2. Rolling Stones – Satisfaction

 

Schrijvers: Mick Jagger, Keith Richards
Producers: Andrew Loog Oldham
Releasedatum: mei 1965

De riff kwam tot Keith Richards in een droom in mei 1965, in een motelkamer in Clearwater, Florida, tijdens de derde tournee van de Stones in Amerika. Hij werd wakker, pakte een gitaar en een cassettemachine, speelde de noten en viel in slaap. Later zei hij over dit moment: “On the tape you can hear me drop the pick, and the rest is snoring.”

Het was de Riff die rock ’n roll transformeerde in rock. Samen met de sneer in Jagger’s telkst en de attitude van Brian Jones, bassist Bill Wyman and drummer Charlie Watts was het de sound van een generatie die de wereld kwam overnemen.

Jagger: “Satisfaction was my view of the world, my frustration with everything.” Zou Richards over Chuck Berry hebben gedroomd, die nacht in Clearwater? Jagger suggereerde later dat Richards onbewust werd geinspireerd door Berry’s single “30 Days”(“I don’t get no satisfaction from the judge”). “I’m not saying that he purposely nicked anything, but we played those records a lot.”

 

 

 

1. James Brown – Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine

 

Schrijvers: Brown, Bobby Byrd, Ron Lenhoff
Producers: Brown
Releasedatum: juli 1970

James Brown is zijn eigen genre. Hij was een geweldige songwriter, producer and bandleider. Hij had de beste muzikanten, ‘the funkiest of all bands. James Brown’s songs zijn het tegenovergestelde van conservatief, met hun bizarre grooves, die sinds de 80s een belangrijke bron vormen voor alle muzikanten die gebruik maken van samples.

Brown’s optreden in de concert film The T.A.M.I. Show uit 1964 is misschien wel het beste rock & roll optreden dat ooit op film werd vastgelegd (bekijk het hier). Alle grote en belangrijke acts stonden die dag op het podium, maar Brown overklaste ze allemaal, en niet zo’n beetje ook. Los van de dingen die hij in zijn persoonlijk leven heeft gedaan, blijft Brown’s muzikale erfenis groots.

 

 

 

 

DJ John van Alff achter de draaitafels in Locomotion.

 

Sound of the Sixies op 1 april 2017

 

Let the good times roll! We organiseren een nieuwe Sound of the Sixties-avond op zaterdag 1 april in Dekker Zoetermeer met optredens van The Cosy Rockers, The Eastern Aces en The Marmalade en DJ John van Alff natuurlijk. Zien we je daar? Klik hieronder om meer te lezen en om kaarten te bestellen.