Sound of the Sixties Top 40 (deel 4) - Sound of the Sixties Zoetermeer
Sound of the Sixties Top 40 (deel 4) - Sound of the Sixties Zoetermeer
Eerder deelden we de nummers 40 t/m 36, nu gaan we door met de nummers 20 t/m 11.
Sound, Sixties, jaren 60, jaren 70, Top 40,
1610
post-template-default,single,single-post,postid-1610,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

Sound of the Sixties Top 40 (deel 4)

John van Alff is er al bij sinds het prille begin van de Sound of the Sixties in Zoetermeer en staat ook op 1 april weer achter de draaitafels. Dit zijn volgens hem de beste songs gedraaid tijdens 148 Sound of the Sixties-avonden. De meest aangevraagde, meest gedraaide en meest meegezongen klassiekers op een rij.

 

 

20. Creedence Clearwater Revival – Proud Mary


Schrijvers:
John Fogerty
Producers: John Fogerty
Releasedatum: januari 1969

“Het was eigenlijk het eerste echt goede nummer dat ik schreef.” zei Fogerty over “Proud Mary”, de eerste van 5 opeenvolgende grote hits voor CCR. Hij schreef het nummer – dat later op een indrukwekkende manier gecoverd werd door Ike en Tine Turner – toen hij uit het leger kwam: “Ik was aan het klooien met de akkoorden en begon met zingen over de rivier. Ik dacht, ‘Misschien moet ik het over een boot hebben.’

 

 

 

19. Steppenwolf – Born to be wild


Schrijvers:
Mars Bonfire
Producers: Gabriel Mekler
Releasedatum: januari 1968

‘Born to be wild’ werd een nummer 1 hit in de zomer van 1968, een jaar voordat Dennis Hopper het nummer gebruikte in een proefversie van zijn film Easy Rider. In eerste instantie als tijdelijke opvulling – acteur Peter Fonda had gevraagd aan Crosby, Stills en Nash om de soundtrack te maken – maar het nummer hield zijn plek in de uiteindelijke versie. “Elke generatie denkt dat ze ‘born to be wild’ zijn”, aldus frontman John Kay, “Dus blijven jongeren zich identificeren met dit nummer.” De regel “Heavy-metal thunder” hielp overigens een heel ander en nieuw genre muziek aan zijn naam.

 

 

 

18. Spencer Davis Group – Keep on running

 

Schrijvers: Jackie Edwards
Producers: Chris Blackwell
Releasedatum: november 1965

Spencer Davis: “Niemand had een foto gezien van onze band in Amerika in 1966, de radio was toen echt nog verdeeld in witte en zwarte stations. ‘Keep On Running’ werd heel veel gedraaid op de zwarte stations, maar toen ze een foto zagen van vier witte gasten werd de plaat meteen in de kast opgeborgen en was ons momentum verloren.”

 

 

 

17. Lloyd Price – Personality

 

Schrijvers: Harold Logan, Lloyd Price
Releasedatum: mei 1959

Lloyd Price schreef deze gigantische hit samen met Harold Logan. Het nummer gaat overduidelijk over een vrouw, maar het succes zorgde ervoor dat Lloyd sindsdien beter bekend is als ‘Mr Personality’.

 

 

 

16. The Scorpions – Hello Josephine

 

Schrijvers: Fats Domino
Releasedatum: augustus 1964

Net als veel andere Britse bands, probeerden The Scorpions hun geluk over de grens. Niet in Duitsland, maar in Nederland, waar op dat moment de concurrentie niet groot was. Platenmaatschappij CNR zag brood in The Scorpions en bracht in 1964 een rij singles uit. De eerste single die echt aansloeg was Hello Josephine. Het werd een enorme hit in Nederland en bereikte de tweede plaats in de Top 40 van Radio Veronica. Nog beter scoorde het nummer in het ‘tienerblad’ Muziek Parade, waar the Scorpions the Beatles verdrongen van de eerste plaats.

 

 

 

15. Beatles – All you need is love

 

Schrijvers: John Lennon, Paul McCartney
Producers: George Martin
Releasedatum: juli 1967

24 dagen na het uitbrengen van Sgt. Pepper waren the Beatles te zien in de TV show Our World, een satelietuitzending die werd bekeken door 400 miljoen mensen. “All you need is love” was de simpele boodschap die de Fab-Four de wereld in wilde sturen. “We deden het voor liefde en vrede”, zei Ringo Starr. In het achtergrondkoor zaten onder meer Mick Jagger, Keith Moon en Donovan.

 

 

 

14. Dave Clark Five – Glad all over

 

Schrijvers: Dave Clark, Mike Smith
Producers: Dave Clark
Releasedatum: november 1963

Met een stompende drumbeat (die bekend werd als de Tottenham Sound) en een onweerstaanbaar refrein werd “Glad All Over” de eerste grote British Invasion hit in Amerika door een andere band dan the Beatles. “Ik ging door m’n platencollectie heen en ik zag de titel ‘Glad all over’, herinnert Mike Smith zich. “Ik wist niet meer hoe dat nummer ging, maar ik vond het een geweldige titel. Dus ik ging aan de piano van m’n vader zitten en schreef onze versie.

 

 

 

13. Equals – Baby come back

 

 

Schrijvers: Eddy Grant
Producers: Ed Kassner
Releasedatum: maart 1966

“Baby, Come Back” is een mix van rock and roll en beat, een blauwdruk van de ‘London sound of the 60s’. Het nummer werd in 1966 uitgebracht en deed niets in Engeland, maar werd vervolgens wel een hit in de Benelux. Daarom werd er een re-issue uitgebracht in 1968 en bereikten The Equals alsnog de nummer 1 positie in hun thuisland.

 

 

 

12. Sam the Sham – Wooly Bully

 

Schrijvers: Domingo Samudio
Producers: Stan Kesler
Releasedatum: januari 1965

Zanger “Sam the Sham” (Domingo Samudio) wilde een nummer schrijven over de Hully Gully, een populaire dans. Helaas bestond er al een nummer met die titel, dus herschreef hij de tekst en werd “Hully Gully” uiteindelijk “Wooly Bully”. Sam: “De naam van mijn kat was ‘Wooly Bully’, dus daar startte het mee. Het aftellen in het begin was ook niet gepland. Ik maakte een grapje bij de eerste take door in Tex-Mex te tellen. Maar iedereen vond het zo cool dat ze het wilden behouden.’

 

 

 

11. The Beatles – Rock ’n Roll Music

Schrijvers: Chuck Berry
Producers: George Martin
Releasedatum: december 1964

Chuck Berry’s schreef in 1957 deze ode aan de muziek waar hij het meest van hield. Berry: ‘Ik wilde iets maken dat elk aspect van deze muzieksoort in zich had, zowel in de muziek als de tekst.’ Dat hij daarin slaagde bleek wel uit het feit dat zowel de Beatles (in 1964) als de Beach Boys (in 1976) een cover opnamen. De Beatles speelden het nummer in hun beginjaren tijdens veel van hun optreden in Hamburg. Eind ’64, toen ze doodop waren van het toeren en weinig nieuwe materiaal hadden, besloten ze hun versie op te nemen voor de LP ‘Beatles for Sale’. De lead-zang kwam voor rekening van John Lennon, die zo hard zong als zijn stem het toeliet. De band bleef houden van het nummer, hoe vaak ze het ook speelden. Het kwam langs in hun afscheidstoernee, maar bijvoorbeeld ook tijdens de Get Back/Let it Be sessies in 1969.

 

 

 

 

DJ John van Alff achter de draaitafels in Locomotion.

 

Sound of the Sixies op 1 april 2017

 

Let the good times roll! We organiseren een nieuwe Sound of the Sixties-avond op zaterdag 1 april in Dekker Zoetermeer met optredens van The Cosy Rockers, The Eastern Aces en The Marmalade en DJ John van Alff natuurlijk. Zien we je daar? Klik hieronder om meer te lezen en om kaarten te bestellen.